یک پروتئین شناخته شده، ترشح انسولین را در سلولهای پانکراس تحریک می‌کند

 10 ژوئیه 2017- یک مجموعه‌ی پروتئینی بنام Gbeta5-RGS که معمولاً برای توقف عملکرد سلولی شناخته شده است، ممکن است باعث تحریک ترشح انسولین در سلولهای پانکراس شود. این کشف، دیدگاه‌های جدیدی را برای ابداع استراتژیهای درمانی برای دیابت ارائه کرده است. نتایج این تحقیق که بصورت آنلاین در مجله‌ی FASEB منتشر شده است، نشان می‌دهد که این پروتئین همچنان دانشمندان را شگفت زده کرده است.

پرفسور Slepak استاد بخش فارماکولوژی مولکولی و سلولی در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه میامی می‌گوید: نقش این مجموعه‌ی پروتئینی در ترشح  انسولین دقیقاً بر عکس نقشی است که ما انتظار داشتیم، ما امیدواریم این دیدگاه جدید بتواند به درک اختلال ترشح انسولین و درمان تغییرات ژنی مرتبط با آن کمک  کند.

دراین مطالعه، دکتر Slepak و همکارانش تولید انسولین را در دو گروه از موشها تجزیه و تحلیل کردند: یک گروه موشهای نرمال و گروه دیگر موشهایی که فاقد ژن مسئول تولید پروتئین Gbeta5 بودند، آنها دریافتند که در موشهای فاقد این ژن، میزان انسولین موجود در خون بسیار پایین‌تر است.

محققان سپس آزمایشاتی را بروی جزایر پانکراس جدا شده (ارگانهای تولید کننده‌ی انسولین) در آزمایشگاه  و بر روی سلولهای  جزایر پانکراس موشهای فاقد ژن Gbeta5 انجام دادند.

 نتایج به وضوح نشان داد که وجود پروتئین Gbeta5-RGS برای تحریک ترشح انسولین ضروری است، هنگامیکه محققان ژن مذکور را به سلولها برگرداندند، ترشح انسولین به حالت طبیعی باز گشت.

 منبع و سایت خبر:

The FASEB Journal, 2017; fj.201700197RR DOI: 10.1096/fj.201700197RR

www.sciencedaily.com/releases/2017/07/170710135258.htm